Thursday, October 7, 2010

kenapa aku???

kenapa aku???kenapa mesti aku yang merana?kenapa mesti aku yang berkorban???
ada masa,persoalan di atas bermain di fikiran kita,ada masanya,kita mempersoalkan keadilan Allah yang maha adil.ada masa kita salahkan Allah atas sesuatu yang terjadi pada kita...dan bila aku maksudkan kita disini,aku juga maksudkan diri aku dalam golongan yang diatas...astarfirullahal'azdim...berdosanya aku...



hari ni,aku sendiri akan menjawab persoalan diatas...

kenapa aku???ungkapan ni kita luahkan saat kita menerima kesusahan,saat kita diuji dengan beban,betul x?tapi kenapa kita x pernah cakap mcm ni bila Allah bg kita kejayaan.contohnya,lo kita dapat result yang best,pernah x kita tnya pada Allah,kenapa aku yang Allah bg kejayaan,knp x orang lain?xpernah kannnn...kita sebagai manusia x adil pada Allah,layakkah kita mempersoalkan keadilan Allah...fikirkan.

"Ketika mereka datang kepada kamu dari atas dan dari bawah, dan ketika pandangan telah suram, dan hati telah naik sampai kekerongkongan. Dan ketika itu kamu berprasangka kepada Allah dengan prasangka yang salah. Dikala itu orang-orang beriman mendapat ujian dan perasaan mereka digoncang dengan goncangan yang hebat". (Al-Ahzab:10-11)

ibrah dr kisah perang Khandak~


ujian diberi Allah pada hambaNya untuk menguji sejauh mna kita kasih pada Dia,sejauh mana kita bergantung pada Dia...tapi kita x sedar.kita selalu merungut bila diuji,kenapa kita x bersyukur dengan kesusahan yang Allah berikan pada kita.ujian itu adalah tanda kasih Allah pada kita,lagi hebat ujian tu,lagi besar kasih Allah pada kita...
KENAPA???TAK PERCAYA??
ada seorang sahabat pe
rnah bertanya pada aku,kalau Allah sayangkan aku,kenapa dia susahkan aku.mesti dia jaga aku,dia bagi aku kesenangan...dan aku yakin,orang lain pun mest pikir camtu gakkan...

ujian tanda kasih Allah???

kenapa Allah bg kesusahan?
sebab Allah nak bagi kita merasakan nikmat kemenangan.simple ja jawapan ni,tapi besar ertinya...kenapa remaja sekarang kurang menghargai kemerdekaan,sebab diorang x pernah merasakan deritanya dijajah,tapi
jika kita pernah merasa peritnya berperang,tentu kita akan sangat menghargai kemerdekaan...
nampak x persam
aannya dengan ujian yang Allah beri...


apalah erti kehidupan tanpa ujian,
apalah erti kebahagian,tanpa penderitaan, apalah nikmat kesihatan,tanpa rasa kesakitan, apalah erti kejayaan tanpa kegagalan. fikirkan sahabatku,bukankah ini tanda kasih Allah pada hambaNya. Subhanallah,Alhamdulillah,Allahhuakbar.

dengan ujian yang Allah beri,Allah bg pengganti...

kita ambik iktibar dari kisah isteri rasulullah saw,Ummu Salamah,dia telah diuji dengan kematian suami tercinta Abu Salamah,tapi dia redha dan berdoa,
agar Allah memberi pengganti yang lebih baik,Alhamdulillah,Allah telah memakbulkan doanya dengan memberi rasulullah sebagai pengganti.


renungkan kembali sahabatku,setiap kali ditimpa musubah,kita merungut.tapi bila Allah beri ganjaran,jarang skali kita melafazkan syukur pada Allah.bersama kita renungkan bagaimana kita telah meragui keadilan Allah.
terasa diriku,benar-benar berdosa...uucpkanlah


"innalillahiwa'innalillah hi roji'un,Allahhumma ujirni fi musibati,wa'ahlifli,hoirunminha..."

tatkala musibah Allah menimpa kita.insyaAllah,kita akn redha.

mulai saat ni,marilah kita merenung kembali nikmat yanng Allah berikan.jangan bersedih atas ujian yang Allah beri.muhasabah diri atas kelemahan kita sendiri...

No comments:

Post a Comment