Monday, January 17, 2011

bila mentari hilang


kadang-kadang,bila difikirkan hidup ni memang pelik...sangat pelik dan hampir x tercapai akal fikiran manusia.tapi pasti dicapai oleh sang pencipta...
ada waktunya,kita na lupakan kenangan lalu,ada waktunya,kita nak lupakan kesakitan yang pernah kita alami,ada waktunya,kita nak mencari kembali kekuatan diri...


demi lupakan masa silam,kita melarikan diri dari sejarah lalu,kita larikan diri dari sahabat kita,larikan diri dari perkara yang boleh mengingtka
n kita pada sejarah lalu,tapi sebenarnya,semakin kita melarikan diri dari semua tu,semakin kisah lalu menghantui kita...
macam-macam kta cuba untuk lupakan semua kenangan yang menyakitkan kita,ada yang pernah pindah rumah,pindah sekolah,tukar kerja,tapi semua tu cuma bagi kesan yang sementara...tapi anehnya,untuk melupakan sesuatu tu sangat mudah dalam cara yang sangat sukar,dalam cara yang xsemua sanggup cuba,satu cara yang akan sangat menyakitkan kita tapi dalam masa yang sama,cara tu jugaklah yang akan sembuhkan kita...
caranya mudah,berdepan dengan semua yang kita cuba elakkan.berdepan dengan semua hal yang akan ingatkan kita pada masa lalu xkan buat kita terus lupakannya,tapi dia bagi kekuatn untuk kita berdepn dengan masa lalu...
selama ni,aku asyik melarikan diri,aku asyik mendiamkan diri,dengan harapan,aku akan lupakan semua tu,tapi aku silap,semakin aku larikan diri,aku makin teringatkan kisah lalu,dan aku hanya menyiksa diri aku sendiri dengan tindakan aku,sampailah satu masa,aku letih berlari,dan aku letih menangis,dan aku berdepan dengan semua tu...siapa sangka,dalam masa sejam,aku boleh berdepan dengan masa lalu aku,dan aku dah xkisahpon dan dah xterfikir untuk lupakan masa lalu aku....
aku teringat dengan pesanan sahabatku,
"kita jangan buruk sangka dengan Allah,sebab Dia x pernah pun buruk sangka dengan kita walaupon kita sering lakukan dosa."
kadang kadang kita minta mentari,tapi Allah bagi hujan,
kadang kadang kita minta kepandaian akal fikiran,tapi Allah bagi kegagalan,
kadang kadang kita minta persahabatan,tapi Dia bg sebuah permusuhan,
kadang kadang kita minta kekuatan,tapi musibah yang diberikan
kita kecewa bila Allah x tunaikan permintaan kita,kita berburuk sangka dengan pencipta,
tapi pernahkah kita terfikir,
selepas hujan,muncul mentari sambil diiringi pelangi,
selepas kegagalan,kita belajar dari kesilapan,dan menapak ke arah kejayaan,
dari sebuah permusuhan,kita belajar untuk membaiki hubungan,
dari musibah yang diberikan,kita belajar untuk menjadi lebih kuat,

tidakkah Allah memberi sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita pinta???
tidakkah Allah kasih pada kita???
tidakkah kita kejam pada Allah???


kini aku mengerti,melarikan diri,bukanlah jalan yang terbaik,tapi mencari jalan untuk bebaskan diri.itu yang harus aku lakukan.


trima kasih ya Allah,trima kasih kerna kini,aku bebas.bebas dari dibelengu kisah silam,bebas dari dihantui sejarah semalam,bebas dari mimpi ngeri...aku bebas untuk terbang jauh



proses tarbiyah,adalah satu proses yang berterusan,xada manusia yang smpurna tarbiyahnya,dan aku yakin,dan aku pasti,aku akn laluinya dengan tabah sebab aku tau,
bila mentari hilang akan muncul bulan dan bintang untuk menyinari malam,

No comments:

Post a Comment