Thursday, December 23, 2010

amanah

amanah....
apa tu amanah???
kepercayaan? mungkin,...yang lebih tepat??? aku sendiri pun xmampu nak bg maksud yang tepat.tapi pada aku,amanah tu bererti satu perkara yang telah diberi kepercayaan untuk kita tunaikan antau menjaganya.
contoh yang paling mudah,anak.bukankah anak itu amanah dari Allah.
betul x???
macammna plak pemimpin???pemimpin bukan amanah,tapi adalah orang yang telah dipilih untuk menjdi pemegang amanah....
persoalannya,adakah kita semua pemimpin???ya kita semua pemimpin,bezanya,apa yang kita pimpin.bg seorang lelaki,isteri dan anak-anak adalah satu kewajipan untuk mereka pimpin...ada setengah orang Allah pilih untuk memegang amanah yang lebih berat...

adakah aku seorang pemimpin???
soalan ni selalu bermain di dalam fikiran aku.PEMIMPIN.nampak gah pada nama.tapi hakikatnya,pemimpin memikul satu bebanan yang berat iaitu kepercayaan.
apabila dberi satu amanah melakukan sesuatu.kita memikul satu harapan,satu kepercayaan dari orang ramai untuk kita jayakan amanah tu dengan baik dan sempurna.

alhamdulillah,aku telah dipilih untuk menguruskan satu acara.tapi,aku  bukan lah seorang ketua yang baik...
terasa diri ini masih lemah,masih tiada kemahiran,lansung tiada pengalaman, dan terasa yang aku belum cukup layak untuk mengetuai semua ini.
ya Allah,kiniku sedar,betapa engkau yang terbaik dalam merancang sesuatu.
sering kali hati ini menangis marah mempersoalkan tindakanMu,
sering kali hati ini mempertikaikan keputusanMu.
seringkali menafikan apa yang terbaik yang telah Engkau tentukan buatku.
dan hari ini,baru terbuka hijabku akan semua hikmah atas setiap apa yang telah Kau tetapkan keatasku.

ya Allah,aku berdosa,hari ini,bru aku sedar ya Allah,menyesalnya aku kerana menzalimi diri sendiri.maafkan aku ya Allah.

andai benar aku Engkau redhai untuk memimpin mereka,aku mohon agar Kau tunjukkan jalan padaku,berilah aku petunjuk,permudahkan jalanku,jangan biarkan aku rebah kerana sindiran sinis mereka.jangan biarkan keyakinanku goyah.kurniakanlah bagiku seorang penolong dari pintu kebenaran,untuk terus berjuang bersamaku,untuk memegang tanganku,membantu aku bangun bila terjatuh,dan bisik kepadaku bila aku lemah
'sikit lagi lin,jangan give up.kita di jalan Allah,sikit lagi,kita dah nak sampai'...

tapi jika aku tidak Engkau redhai untuk memimpin mereka,aku mohon,agar kau berikan aku petanda.dan aku mohon ya Robbi,aku mohon agar diberi kekuatan untuk menghadapi kekalahan ni.aku mohon untuk tidak terus kalah selamanya,tapi kekalahan ini hanya satu talbiyah kepada diriku.aku mohon agar aku akan terus maju,aku mohon agar Kau peluk hati ini,agar aku xmerasakan yang diri ini hanya satu boneka.jangan lepaskan pelukan ini.kekuatan dan sokongan dariMu aku perlukan ya Allah...

duhai sahabat,duhai teman,seboleh mungkin,akan ku pikul amanah ni sebaik mungkin.dan aku mohon bantuan dari kalian untuk terus menyokongku.bantulah aku,bimbingan kalian aku perlukan...

No comments:

Post a Comment